HET PROJECTBUREAU VOOR MEESTERS IN DE BOUW
menu
Home Dit is Velox Nieuws Peter de Vreugd - BIM Modelleur op Schiphol
NIEUWS
27 september 2022

Peter de Vreugd - BIM Modelleur op Schiphol

Schiphol is continu in bedrijf. Voor de luchthaven is het daarom essentieel dat alle technische installaties zoals automatische deuren, liften en rolpaden altijd functioneren. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor Heijmans Services, verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van een groot gedeelte van het luchthavencomplex. De digitale 3D-modellen van BIM-modelleur Peter de Vreugd zijn daarbij onmisbaar.
Nu de coronacrisis zo goed als ten einde is, zit ook Schiphol weer in de lift. In het geval van Peter de Vreugd, sinds begin 2020 werkzaam bij Velox voor Heijmans, kan dat heel letterlijk worden opgevat. Want momenteel houdt de 45-jarige BIM-modelleur zich voornamelijk bezig met liften op Schiphol die hard aan vervanging toe zijn. “Daarbij gaat het met name om goederenliften waar op drukke dagen meerdere honderden karretjes doorheen gaan om de winkels, de horeca en de diverse lounges op de luchthaven te bevoorraden”, legt Peter uit. “Vervolgens gaan die karretjes met retourproducten, zoals lege flesjes, door die liften weer terug naar de expeditiestraat. Het is dus altijd een komen en gaan van die karretjes door die goederenliften. Je begrijpt dat die goederenliften daarom voor Schiphol van essentieel belang zijn.”

Pointcloud


Nu veel van de oude goederenliften aan vervanging toe zijn, is het aan Peter de taak om met name de liftschachten goed in beeld te brengen. “Maar daarvan bestaan vaak alleen maar oude archieftekeningen, of soms helemáál geen tekeningen. Daarom maken wij van die liftschachten een digitaal 3D-model. Dat doen wij door een 3D-scan van de schacht te maken, met als resultaat een zogeheten pointcloud, oftewel een puntenwolk. Vervolgens laden wij die pointcloud in ons modelleerprogramma waarbij alle contouren van de liftschacht tevoorschijn komen. Tot slot werken wij die pointcloud uit tot een BIM-model: een digitaal 3D-model van de liftschacht. Op die manier brengen wij de bestaande situatie in de liftschacht nauwkeurig in beeld. Dat laatste is onmisbaar voor de liftleverancier, want voor het plaatsen van een nieuwe lift luistert de maatvoering van de liftschacht en alle daarin aanwezige obstakels heel nauw.”

Meerjarenonderhoudsplan


Met zijn digitale 3D-modellen brengt Peter niet alleen de geometrie van de liftschachten exact in beeld, maar levert hij aan Schiphol ook waardevolle data voor gebouwbeheer. “In het BIM-model zit allerlei informatie, zoals over de leverancier, het type lift, het vermogen van de motor, de datum van plaatsing etcetera. Die informatie blijft altijd behouden; ook over tientallen jaren kan Schiphol die data nog steeds uit het BIM-model halen. Dat is de kracht van BIM, waardoor het een stevig fundament is voor het meerjarenonderhoudsplan.”

Digital twin


Peter noemt het als zijn grootste uitdaging om alle gedeelten van Schiphol waarvoor Heijmans verantwoordelijk is in 3D te zetten. “Ons uiteindelijke doel is om een ‘digital twin’, dus zogezegd een digitale tweeling van Schiphol te creëren”, zegt Peter. Daarbij staat hij er niet alleen voor, want op zijn kantoor op Schiphol werkt hij nauw samen met andere BIM-modelleurs met elk hun eigen discipline. “Het mooie is dat wij hier op dezelfde verdieping met alle disciplines – waaronder w-installateurs, e-installateurs en sprinklerinstallateurs – bij elkaar zitten. Die integrale aanpak met korte communicatielijnen werkt heel fijn.” Peter ervaart het sowieso als een voorrecht om op Schiphol te mogen werken: “De complexiteit van de gebouwen maakt het vakinhoudelijk extra interessant en het is toch een wereld op zich. Om een radertje te zijn in dat geheel en er samen voor te zorgen dat de klanten tevreden zijn, dat raakt me echt. Af en toe knijp ik mezelf in mijn arm, zo van: man, je werkt op Schiphol!”

Van inktpen naar 3D-model


Peter de Vreugd heeft de evolutie van het bouwkundig tekenen van dichtbij meegemaakt. “Na de MTS Bouwkunde ben ik in 1996 begonnen als bouwkundig tekenaar bij een architectenbureau in Rijnsburg. Dat was nog op de ouderwetse manier met een inktpen achter een houten plank. Later heb ik de overstap gemaakt naar digitaal tekenen in 2D, wat zich uiteindelijk heeft ontwikkeld tot het maken van digitale 3D-modellen en Building Information Modeling, kortweg BIM. In 2008 ben ik voor mezelf begonnen als zzp’er en heb ik voor G&S Bouw meegewerkt aan grote projecten op de Amsterdamse Zuidas, met name The Rock en The Edge. In 2013 ben ik via VolkerWessels op Schiphol beland. Toen het contract van Schiphol met VolkerWessels afliep, kreeg ik via Velox de mogelijkheid om toch weer terug te keren op Schiphol, dit keer bij Heijmans. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad, temeer daar Velox een heel fijn projectbureau is. Ik word geregeld gebeld of alles goed gaat en of alles nog naar wens is; die betrokkenheid die Velox als werkgever toont, vind ik echt een groot pluspunt.”

Schiphol in 3D zetten is een grote uitdaging.

Meer nieuws

Contact

Vragen of interesse?

Ik ben elke werkdag tussen 7:00 en 19:00 bereikbaar.
Heb je nog vragen?
Arno Doornenbal Employer Brand Specialist
Arno Doornenbal